کد مطلب:1512 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:285

قضای سجده و تشهد فراموش شده


1260- سـجـده و تـشـهـدی را كه انسان فراموش كرده و بعد از نماز , قضای آن را بجا می آورد , باید تمام شرایط نماز مانند پاك بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهای دیگر را داشته باشد.



1261- اگـر سـجـده را چند دفعه فراموش كند , مثلا یك سجده از ركعت اول و یك سجده از ركعت دوم فراموش نماید , باید بعد از نماز قضای هر دو را بجا آورد و بهتر آن است احتیاطا برای فراموشی هر كدام دو سجده سهو بجا آورد.



1262- اگر یك سجده و تشهد را فراموش كند , احتیاطا برای فراموشی هر كدام دو سجده سهو بجا آورد.



1263- اگر دو سجده از دو ركعت فراموش نماید لازم نیست هنگام قضا مراعات ترتیب نماید.



1264- اگر بین سلام نماز و قضای سجده كاری كند كه اگر عمدا یا سهوا در نماز اتفاق بیفتد نماز باطل می شود , مثلا پشت به قبله نماید , احتیاط مستحب آن است كه بعد از قضای سجده دوباره نماز را بخواند.



1265- اگـر بـعـد از سـلام نـمـاز یادش بیاید كه یك سجده یا تشهد را از ركعت آخر فراموش كرده , باید برگشته و نماز را تمام نموده و بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو برای سلام بیجا بجا آورد.



1266- اگـر بـین سلام نماز و قضای سجده كاری كند كه برای آن سجده سهو واجب می شود , مثل آنكه سهوا حرف بزند , بنابر احتیاط واجب باید اول سجده را قضا كند و بعد دو سجده سهو بنماید.



1267- اگـر نداند كه در نماز سجده را فراموش كرده یا تشهد را باید سجده را قضا نماید و دو سجده سهو بجا آورد , و احتیاط مستحب آن است كه تشهد را نیز قضا نماید.



1268- اگر شك دارد كه سجده یا تشهد را فراموش كرده یا نه واجب نیست قضا یا سجده سهو نماید.



1269- اگر بداند سجده را فراموش كرده و شك كند كه پیش از ركوع ركعت بعد یادش آمده و بجا آورده یا نه , احتیاط مستحب آن است كه آن را قضا نماید.



1270- كـسی كه باید سجده را قضا نماید , اگر برای كاری سجده سهو بر او واجب شود , باید بنابر احتیاط بعد از نماز اول سجده را قضا نماید , بعد سجده سهو را بجا آورد.



1271- اگـر شـك دارد كـه بـعد از نماز قضای سجده فراموش شده را بجا آورده یا نه , چنانچه وقت نماز نـگذشته , باید سجده را قضا نماید بلكه اگر وقت نماز هم گذشته باشد بنابر احتیاط واجب باید آن را قضا كند.